Sambata Mare sau Sambata Patimilor

SĂ TACĂ TOT TRUPUL OMENESC – parintele Teofil Paraian

Liturghia Sfantului Vasile cel Mare – intrebuintarea in cursul anului bisericesc

Liturghia Sfantului Vasile a fost la inceput Liturghia normala sau obisnuita in Biserica Ortodoxa fapt dovedit de asezarea ei in manuscrise, inaintea Liturghiei Sfantului Ioan Gura de Aur. Incepand cu secolele IX-X, din pricina lungimii excesive a anaforalei ei, a fost inlocuita treptat cu Liturghia, mai scurta, a Sfantului Ioan Gura de Aur, iar savarsirea ei a fost limitata la un numar restrans de zile, din cursul anului bisericesc.

In prezent Liturghia Sfantului Vasile cel Mare se savarseste numai de 10 ori pe an, si anume:

– in primele cinci duminici ale Postului Mare;
– in ziua Sfantului Vasile (1 ianuarie);
– in Joia si Sambata din Saptamana Patimilor;
– in ajunul Craciunului (24 dec.) si in ajunul Bobotezei (5 ian.).

Atat in Joia si in Sambata Patimilor, cat si in cele doua ajunuri, Liturghia Sfantului Vasile se face unita cu Vecernia (adica se da binecuvantarea ca pentru Liturghie, dar incepem cu Vecernia pana dupa Paremii sau Vohodul cu Evanghelia, dupa care urmeaza Liturghia, de la „Sfinte Dumnezeule” inainte). Cand insa cele doua ajunuri cad sambata sau duminica, atunci in ziua ajunului se oficiaza Liturghia Sfantului Ioan, iar Liturghia Sfantului Vasile se face in insesi zilele Praznicelor (al Nasterii si al Bobotezei), fara sa se mai combine cu Vecernia.

Vopsitul oualor in rosu se face in Joia Mare, urmand ca in Sambata Mare sa se coaca pasca si cozonacul ce vor fi aduse la biserica in noaptea de Inviere pentru a fi sfintite.Traditia arata ca aceasta zi este o zi de odihna, acest lucru pentru ca trupul lui Hristos a stat in mormant intreaga zi, iar traditia bisericeasca spune ca, in Sambata Mare, Iisus a coborat cu sufletul in iad, pentru a-i mantui pe dreptii Vechiului Testament. La miezul noptii, credinciosii vor asculta, in fata bisericilor, slujba de Inviere, la care se va primi lumina si vestea ca Hristos a Inviat.

„In mormant cu trupul, in iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, in rai cu talharul si pe scaun impreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplandu-le Cel ce esti necuprins”. Acest tropar il rosteste preotul in timpul Sfintei Liturghii si este considerat ca un rezumat al invataturii ortodoxe despre invierea lui Hristos.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s