vulcanul Eyjafjallajökull

Expertul in securitate aeronautica, Sorin Stoicescu, fost director general al Aviatiei Civile, a explicat ce se intampla atunci cand un avion patrunde intr-un nor de cenusa. “Situatii similare in Europa nu prea au fost, insa in lume au fost. In momentul de fata, acest nor se afla intre trei mii si zece mii de metri, acopera toata partea de nord-vest a Europei, se indreapta si catre noi si traficul aerian va fi afectat in mod deosebit, din cauza ca aeronavele in acest ecart de inaltime, trei mii si zece mii de metri sunt exact la inaltimea la care ele se duc spre inaltimea de croaziera, spre zece mii de metri”, a precizat Stoicescu, pentru RFI. Acesta sustine ca “motoarele sunt intr-un regim deosebit, iar faptul ca iau contact cu acele particule, care sunt metalice, nemetalice poate avea niste implicatii deosebit de grave asupra instalatiilor, asupra motoarelor si chiar a fuselajului avioanelor”. Sorin Stoicescu a mai explicat ca impactul unui avion cu un astfel de nor de cenusa poate fi fatal. “Nu e vorba doar de aspirat, e vorba si de ciocnirea cu acele particule, adica impactul, pentru ca ele atunci cand sunt in formatiuni noroase au o viteza extraordinara, dar oricum, chiar daca doar ar pluti si tot lovindu-se de aeronava, care la randul ei este in miscare, impactul poate sa produca deteriorari semnificative, care pot conduce chiar la catastrofa”, a mentionat expertul in securitate aeronautica.

Traficul aerian a fost perturbat şi în România, unde au fost anulate până în acest moment 46 de curse. 40 de curse sunt din Bucureşti şi sase din Cluj, Sibiu şi Timişoara.

Purtătorul de cuvânt al aeroportului Henri Coandă, Valentin Iordache a spus că aproximativ 1.500 de pasageri sunt afectaţi de anularea curselor, dar că majoritatea călătorilor au fost anuntaţi de acest lucru şi că urmează să li se reprogrameze zborurile sau să zboare pe rute ocolitoare. “Pasagerii au fost anunţaţi de către companie. Cei care au ajuns deja la aeroport sunt asistaţi de reprezentanţii companiei, urmând să-şi reprogrameze zborurile sau să-şi continue călătoria pe rute ocolitoare”, a mai precizat Iordache.

Marea Britanie a prelungit măsura de închidere a aeroporturilor cu şase ore, până vineri la ora 18.00 GMT (21.00, ora României), iar Franţa cel puţin până la ora locală 14.00 (15.00, ora României). Un purtător de cuvânt al Autorităţii Aviatice Britanice a anunţat că traficul aerian din Marea Britanie este mai afectat decât după atentatele de la 11 septembrie.

Irlanda, Norvegia, Danemarca, Suedia, Belgia, Olanda şi Finlanda şi-au închis, şi ele, spaţiul aerian. Perturbări semnificative ale traficului aerian sunt şi în Franţa, unde au fost închise 24 de aeroporturi, dar şi în Germania, Polonia şi Spania. Jumătate din cursele transatlantice au fost suspendate. Meteorologii au avertizat că norul de cenuşă, provocat de erupţia vulcanului din Islanda, va persista câteva zile. Norii de cenuşă vulcanică reprezintă un real pericol pentru aviaţie, reducând vizibilitatea, afectând sistemele aeriene de control şi provocând, în ultimă instanţă, defectarea motoarelor aparatelor de zbor, comentează CNN, citat de Mediafax.-http://2blackjack1.wordpress.com/2010/04/17/imagini-de-la-eruptia-vulcanului-din-islanda-norul-de-cenusa-ajunge-in-romania/

Vulcanul Eyjafjallajökull din Islanda a erupt şi în 1821, fenomenul durând mai bine de un an, iar vulcanii din Islanda sunt responsabili şi pentru un alt fenomen important din istoria modernă. “În perioada cunoscută sub numele de “Mica Eră Glaciară”, cu vârful în perioada 1645 – 1715, a crescut frecventa erupţiilor vulcanice puternice, care au corespuns cu cei mai reci ani din această perioadă, mulţi cercetători considerând că răcirea climei în această perioadă se datoreaza în principal erupţiilor masive din Islanda”, a declarat pentru REALITATEA.NET, meteorologul Viorica Dima.

Medicul Nicolae Galie declară, la Realitatea FM, că, teoretic norul de praf nu ar trebui să afecteze sănătatea oamenilor, dar, doar după ce norul va trece, se va putea spune, după numărul bolnavilor care se vor prezenta la doctor, în ce măsură au fost afectaţi oamenii. „În general, orice pulbere este filtrată prin plămâni şi în special cei care suferă de afecţiuni pulmonare cronice vor fi afectaţi”, mai spune acesta.

Actualmente, circulaţia aerului se realizeaza dinspre nord-vest, dinspre Islanda, către Europa, ceea ce favorizeaza avansul norului de cenuşă îndeosebi către vestul, centrul şi nordul continentului. Printre efectele catastrofale ale unei erupţii vulcanice de amploare, perturbarea traficului aerian este cea mai puţin importantă. Mai importante sunt ploile abundente – multe dintre ele acide – cauzate de cenuşa ale cărei particule foarte fine acţioneaza ca nuclee de condensare pentru umezeala din atmosferă. Totodată, depozitele de materiale vulcanice duc la defertilizarea pământurilor, distrugerea recoltelor, foamete, moartea animalelor.-http://www.realitatea.net/eruptia-vulcanului-din-islanda-ar-putea-dura-cateva-luni_709351.html

O  coincidenţă notabilă, mulţumită unui comentator anonim, pe saitul Realitatea:

“Masacrul de la Katyn de acum 70 de ani a fost de asemenea urmat de o activitate vulcanica intensa. Astfel pe 7 aprilie 1940 a erupt Mauna Loa o eruptie care a durat 134 de zile fiind considerata printre cele mai lungi 3 eruptii din istoria recenta. …
Tot in 1940 a erupt si Santorini.”-Lumea dupa Eufrosin.

Un avion privat ceh a explodat vineri în zbor în Eidenberg, nordul Austriei, în apropiere de Linz, pilotul pierzându-şi viaţa, a informat poliţia austriacă. Potrivit Austria Presse Agentur, pilotul – un austriac de 58 de ani – s-ar fi aflat singur în avion. Aparatul a fost complet distrus, iar resturile s-au împrăştiat pe o rază de 1 km.

https://i0.wp.com/media.realitatea.net/multimedia/image/201004/w460/flug3_300_big_41294500.jpgAvionul a explodat deasupra Austriei / FOTO: apa.at

Cauza accidentului nu a fost stabilită încă, însă martori au afirmat că zona era acoperită de ceaţă, iar aparatul zbura la altitudine joasă. Mai mulţi localnici au povestit că în jurul orei 11 (ora locală) au văzut cum un avion de mici dimensiuni a expoldat în zbor.

Potrivit agenţiei de ştiri austriece Austria Presse Agentur, avionul decolase din oraşul austriac Wels şi se îndrepta spre Cehia.

În prezent, traficul aerian este afectat de norul de cenuşă apărut în urma erupţiei vulcanice din Islanda. Şi pe aeroportul din Linz au fost anulate multe curse.-http://www.realitatea.net/un-avion-a-explodat-deasupra-austriei–vezi-foto_709353.html

Anunțuri

6 răspunsuri la „vulcanul Eyjafjallajökull

  1. Mai rău a fost că mulţi dintre fermierii islandezi au renunţat la ferme (în Islanda, nu există ferme proprietate personală, aparţin statului care le concesionează). Şi de bietele animale.

    Apropo, cenuşa vulcanică a ajuns până şi la noi,în Feroe, mi-aduc aminte că într-o seară m-a chemat bărbati-miu să îmi arate că se depusese pe maşină. Plus că mirosea extraordinar de puternic a sulf (cum miros chibritele când le aprinzi).

    Eram în Islanda când a început să erupă, în martie. Nu pot să uit cu câtă nepăsaremi s-a spus de la hotel, când am întrebat de ce au dispărut canalele TV. „Aaa” a yis domniţa, „erupe un vulcan în sud. Da’ nu vă faceţi griji că e departe. Noi suntem obişnuiţi”. Parcă zicea ceva de genul „e soare afară”.Mai rău a fost că am stat în tensiune, nu ştiam dacă mai apucăm să şi plecăm de acolo 😆 Numai că nu au fost probleme.

    • Bine ai venit!
      Mulţumesc că mi-ai împărtăşit din experienţa ta personală.
      Probabil acel “erupe un vulcan în sud. Da’ nu vă faceţi griji că e departe. Noi suntem obişnuiţi”, a fost şi o strategie profesională de a nu panica lumea. 😉

  2. Nu neaparat. Au atat de des eruptii si cutremure incat nu se mai agita. Chiar era destul de departe de Reykjavik, mai rau a fost ca trebuia sa zburam a doua zi in directia aia (se anulasera deja o gramada de zboruri de pe aeroportul de la Keflavik, noroc ca noi il foloseam pe cel din capitala, cel de zboruri domestice), numai ca nu au fost probleme si am plecat oarecum la timp.

    Astia nu se panicheaza ei de felul lor. Cred ca prima data cand au facut ei scandal sanatos a fost cand au fost falimentati de catre … cinci oameni. Cinci oameni care au lasat saraci o tara intreaga. Atunci au iesit ei in strada si au facut galagie…

    • Zborurile au fost anulate, stiu.
      Fiica mea era atunci in Suedia si a plecat la ea o prietena din Irlanda in vizita. A mai stat 3 zile in plus la ea, dupa care pe rute ocolitoare a ajuns intr-o saptamana in Irlanda, dar fiind tanara s-a amuzat de „drumetia ei” si a mai adaugat o pagina la amintirile ei din tinerete. 😆

      • Cred ca la ea a fost in a doua „perioada” de eruptie (vulcanul a erupt in doua etape), atunci cand a fost afectata toata Europa, dar poate ma-nsel. Oricum, e ceva sa te mai faci cu trei zile de vacanta numai pentru ca isi face de cap un vulcan… SI mai apoi, ne aducem aminte amuzati de peripetiile de genul asteia, chiar daca atunci pe moment nu suntem asa de incantati.

        Oricum, am avut emotii mari, ce sa mai! Mai prost este ca suntem in „coasta” lor si ca orice vulcan care isi face de cap acolo, ne afecteaza si pe noi.

      • Aşa este, vorbeam de a doua “perioada” de eruptie. Iar domnisoara in cauza şi-a prelungit concediul 10 zile, în total, calculând şi drumul de intoarcere 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s