Hristos s-a Înălţat!

Hristos s-a Înălţat!

După mărita Sa Înviere din morţi, Domnul nostru Iisus Hristos a petrecut pe pământ încă vreme de patruzeci de zile.

Înălţarea Domnului Hristos, legată inseparabil de Sfânta Înviere sunt cei doi stâlpi pe care se zideşte eterna sa dumnezeire şi credinţa mântuirii noastre.

Fapte 1, 11-Apoi doi îngeri îmbrăcaţi în haine albe le-au spus discipolilor „Bărbaţi galileieni, de ce staţi privind la cer? Acest Iisus care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi veni, precum L-aţi văzut mergând la cer.” Atunci ei s-au întors la Ierusalim.

În redarea iconografică a textului, îngerii sunt de faţă atât în cer, cât şi pe pământ. Dionisie din Furna arată că, în partea de sus a icoanei, în cer, îngerii care susţin mandorla sunt Sfinţii Arhangheli Rafail şi Uriil. După cum spune Dionisie (p. 119), aceştia Îl întâmpină pe Hristos care, „cu alai şi cu îngerească cinste petrecându-Se de către îngeri, cu trâmbiţe şi cu alte instrumente de muzică, merge în sus, la ceruri, [binecuvântând cu mâinile ridicate]”.

Iar îngerii de pe pământ sunt, după spusele lui Dionisie, arhanghelii Mihail şi Gavriil, ei fiind îngerii în veşminte albe care arată pe Hristos apostolilor, spunând fiecare (textul e scris pe câte o hârtie pe care arhanghelii o poartă cu ei) câte o parte din cele amintite în textul biblic.

https://i0.wp.com/i659.photobucket.com/albums/uu313/cineva_01/Decorated%20images/462px-Ascension_ofthe_lord_dragan_j.jpg

Icoana este împărţită în două planuri, superior şi inferior, cerul şi pământul. Partea superioară este organizată, în timp ce partea inferioară este în confuzie, cu excepţia Maicii Domnului. Participanţii privesc către peisajul deluros, pe care sunt răspândiţi măslini și care reprezintă Muntele Măslinilor. Scena este pictată în culori deschise şi strălucitoare, fiind o icoană a bucuriei.

Cu toate că această icoană prezintă evenimentele descrise de Sfântul Apostol Luca, scopul ei nu este să fie o pictură istorică ci de a fi o reprezentare grafică a Bisericii înseşi.

Hristos este reprezentat în mandorlă, binecuvându-i pe toţi cu mâna dreaptă în timp ce în mâna stângă ţine un manuscris. Astfel el arată iubire şi înţelepciune. Această sferă este ridicată cu slavă de către patru îngeri.

Chiar dacă îl vedem pe Hristos îndepărtându-se, Biserica Ortodoxă vede în această icoană şi preînchipuirea celei de a Doua şi Slăvite Veniri a Domnului. Iisus spune că se va întoarce în slavă, precum în slavă S-a Înălţat. Icoana nu indică nici o direcţie. Dragostea şi înţelepciunea Sa sunt încă prezente în Biserică.
Partea de jos a icoanei o are în centru pe Maica Domnului, care privește în sus. Ea simbolizează întreaga Biserică aşteptând întoarcerea lui Hristos.
De asemenea, întregul grup format din Maica Domnului şi Apostoli reprezintă Biserica, în acest caz prin credincioşii creştini. Ucenicii sunt prezentaţi în aşteptarea Pogorârii Duhului Sfânt şi sunt prezentaţi în confuzie.

Discipolii prezentaţi nu sunt cei prezenţi la evenimentul istoric, ci ei simbolizează Biserica. Apostolul Pavel care era Saul la momentul istoric al Înălţării, necrezând încă în Hristos, este prezent lângă Maica Domnului, întrucât el a fost unul din marii apostoli care au răspândit Evanghelia tuturor neamurilor.-http://cadelnita.blogspot.com/2010/05/hristos-s-inaltat.html

Troparul Inaltarii Domnului

Această sărbătoare cu dată mobilă cade întotdeauna în joia săptămânii a şasea după Paşti (a 40-a zi de la înviere) când Domnul Iisus Hristos s-a înălţat la cer.

În persoana divino-umană a Fiului lui Dumnezeu, devenit Fiul Omului, firea omenească s-a ridicat la demnitatea sa de coroană a creaţiunii, la aşezarea sa – şi cu trupul – pe tronul dumnezeiesc, ca Domnul şi Stăpânul universului, aşa cum l-a rânduit Dumnezeu din faptul creaţiunii. Pe de altă parte arată originea divină a trupului care este creat de El, cu mâna Sa (Facere 1, 27) la fel ca şi sufletul.

Hristos prin Inaltarea Sa, nu arată doar unde trebuie să ajungă omul, ci se face cale şi putere, ca omul să ajungă la această stare. Aşa putem înţelege paradoxul: Hristos este înălţat şi în drum spre înălţare cu fiecare dintre noi.-http://www.crestinortodox.ro/predici/predici-sarbatori/inaltarea-domnului-ziua-eroilor-91074.html

*În ziua de Înălţare, în popor se spune că este şi Paştele Cailor sau Joia iepelor. Conform unei legende populare, la naşterea lui Iisus în grajdurile lui Crăciun, boii au fost blînzi şi liniştiţi, dar caii şi-au cam dat în petic. Atunci, Maica Domnului i-ar fi blestemat să nu fie sătui decît în ziua de Ispas sau Înălţare, adică în joia din săptămîna a şasea de după Paşti. În vechime, această sărbătoare era o zi a soroacelor, termen limită cînd se încheiau diferite înţelegeri şi afaceri. Însă, datorită datei diferite de celebrare (a şasea zi de joi după Paşte), importanţa sărbătorii s-a diminuat treptat, denumirea de Paştele Cailor căpătînd, cu timpul, un înţeles peiorativ: zicala populară „la Paştele Cailor“ înseamnă a nu înapoia ceea ce ai împrumutat, a amîna la nesfîrşit, a nu te ţine de cuvînt(echivalenta cu „la Sfântu’ Aşteaptă”).
. http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&a=citeste&p=Religie&s_id=89590

Vedeţi şi imagini cu biserrica Înălţării Domnului din Ierusalim aici http://www.crestinortodox.ro/biserica-lume/capela-inaltarea-domnului-ierusalim-67660.html

Prin hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din anii 1999 şi 2001, sărbătoarea Înălţării Domnului a fost consacrată ca Zi a Eroilor şi Sărbătoare Naţională Bisericească.

Slujba Sfintilor Mucenici si Marturisitori ai Temnitelor comuniste (PDF)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s