Izvorul Tămăduirii

În această zi, la biserici se oficiază slujba de sfinţire a apei, sau Agheasma Mică, pe care oamenii o beau dimineaţa, pentru întărire trupească şi sufletească. Nu este o sărbătoare cu dată fixă, celebrându-se în fiecare an în prima vineri după Paşte. Izvorul Tămăduirii aminteşte de o serie de minuni săvârşite la un izvor aflat în apropierea Constantinopolului.
Izvorul Tămăduirii, este un praznic închinat Maicii Domnului, menit să arate rolul Fecioarei Maria în lucrarea mîntuirii.
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi !

Troparul: „Mântuieşte, Doamne, poporul Tău, şi binecuvintează
moştenirea Ta, biruinţă binecredinşiosilor creştini asupra celui potrivnic dăruieşte şi cu crucea Ta păzeşte pe poporul Tău”.Acest tropar se cântă după ce preotul a sfintit apa-Aghiasma Mică.

Rugăciunea de sfințire a apei mici: „Și, prin gustarea și stropirea cu apa aceasta, trimite-ne nouă binecuvântarea Ta, care spală întinăciunea patimilor. Așa ne rugăm, cercetează neputința noastră, Bunule, și tămăduiește cu mila Ta bolile noastre cele sufletești și trupești” (Molitfelnic, ed. BOR 2002, p. 196).

„Nu mulți au fost la Mormântul Domnului ca să vadă și să se spele pe față și mâini cu lumina aceasta minunată, care coboară anual în Mormântul Său, în Sâmbăta Mare, ca semn al realității Învierii Sale din morți. De aceea, pentru toți, avem apa această sfințită astăzi, care tămăduiește sufletul și trupul tot ca semn al realității Învierii Lui și al statutului Fecioarei Maria de Născătoare de Dumnezeu.

Și cu aceeași evlavie, închinându-ne Celui înviat din morți și Prea Sfintei Maicii Sale, să luăm și să gustăm acestă apă dumnezeiască, pentru ca să ne umplem de lumina Sa în mintea, în inima și în trupul nostru, căci e plină de harul Lui. Amin!”-sursa: http://www.teologiepentruazi.ro/2011/04/28/predica-la-izvorul-tamaduirii-2011/
Evanghelia citită de Izvorul Tãmãduirii:
Ioan 2, 12-22

După aceasta S-a coborât în Capernaum, El şi mama Sa şi fraţii şi ucenicii Săi, şi acolo n-a rămas decât puţine zile. Şi erau aproape Paştile iudeilor, şi Iisus S-a urcat la Ierusalim. Şi a găsit şezând în templu pe cei ce vindeau boi şi oi şi porumbei şi pe schimbătorii de bani. Şi, făcându-Şi un bici din ştreanguri, i-a scos pe toţi afară din templu, şi oile şi boii, şi schimbătorilor le-a vărsat banii şi le-a răsturnat mesele. Şi celor ce vindeau porumbei le-a zis: Luaţi acestea de aici. Nu faceţi casa Tatălui Meu casă de negustorie. Şi şi-au adus aminte ucenicii Lui că este scris: „Râvna casei Tale mă mistuie”. Au răspuns deci iudeii şi I-au zis: Ce semn ne arăţi că faci acestea? Iisus a răspuns şi le-a zis: Dărâmaţi templul acesta şi în trei zile îl voi ridica. Şi au zis deci iudeii: În patruzeci şi şase de ani s-a zidit templul acesta! Şi Tu îl vei ridica în trei zile? Iar El vorbea despre templul trupului Său. Deci, când S-a sculat din morţi, ucenicii Lui şi-au adus aminte că aceasta o spusese şi au crezut Scripturii şi cuvântului pe care Îl spusese Iisus.

Izvorul Tămăduirii in iconografie

Cea de-a patra icoană ( şi ultima) din filmuleţ este icoana „Maicii Domnului Izvorul tămăduirii”.

Icoana numita „Izvorul Tămăduirii” se intalneste si in reprezentarile murale si in icoanele pe suport. Se asaza pe iconostasul si pe tetrapodul bisericilor cu hramul „Izvorul tamaduirii”. Aceasta icoana se mai intalneste si in cupola aghiazmatarelor din manastirile . Aghiazmatarul este o fantana cu apa sfintita aflata langa biserica mare (katholikon) a unei manastiri. El consta dintr-un bazin mare, cu o cupola deasupra, sustinuta de coloane, unite intre ele in partea superioara prin arce rotunde din caramida, iar in partea inferioara prin lespezi de marmura sculptate. Se foloseste la pregatirea (hagiasmas) in prima zi a fiecarei luni.

Aceasta icoana exprima ideea ca L-a nascut pe Hristos, Care este Datatorul apei vii a Duhului. Pentru ca Hristos i-a spus femeii samarinence: „De ai fi stiut darul lui Dumnezeu si cine este Cel ce zice tie: da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la Dansul si ti-ar fi dat tie apa vie” (In. 4, 10; cf. In. 7, 38). In Imnul Acatist se spune despre Maica Domnului ca este „izvor nesecat de apa vie”. „Izvorul Vietii” este o expresie care apare in Canonul Zamislirii Sfintei Fecioare de catre Sfanta Ana si in alte locuri.

Izvorul Tamaduirii

Intelegerea Maicii Domnului ca Izvor al tamaduirii este exprimata in icoane intr-un mod simplu, fie reprezentand-o pe Maica Domnului singura, fie infatisand-o cu Pruncul Hristos intr-un vas baptismal cu revarsari de apa, impreuna cu alte cateva figuri in preajma. In alte icoane, ideea este exprimata elaborat. La Manastirea Chora (Kharieh Djami) din Constantinopol se afla o icoana in mozaic din secolul al XIV-lea care o reprezinta pe Maica Domnului ca Izvor al tamaduirii singura, bust, cu mainile ridicate in rugaciune.

O alta reprezentare simpla si frumoasa a temei Izvorul tamaduirii este o fresca din paraclisul Sfantul Gheorghe din Manastirea athonita Sfantul Pavel. Aici Maica Domnului este reprezentata asezata intr-un vas baptismal, cu Pruncul Hristos in brate. In dreapta ei sta regele proroc Solomon cu un filacter in mana pecare se afla scris: „Te vad pe tine Fecioara ca pe o gradina si ca pe un izvor pecetluit”.

Izvorul tamaduirii

Fresca dateaza din 1423. O repezentare similara celei precedente, datand din secolul al XIV-lea, se afla inca in Biserica Sfintilor Teodor din Mystra. Si aici Prea Sfanta Fecioara si Pruncul sunt zugraviti intr-un vas baptismal, incadrati de cate un inger.

Aceste icoane trebuie sa serveasca drept arhetipuri pentru pictorii iconari, mai degraba decat cele prea elaborate, descrise de Dionisie din Furna si de Kontoglou. Ei spun ca printre elementele componente ale icoanei ar trebui incluse ziduri fortificate, imparati, patriarhi, alti episcopi, preoti, diaconi, multimi de oameni barbati, femei si copii. Kalokyris arata ca acest prototip a fost inspirat de un izvor din afara zidurilor fortificate ale Constantinopolului, a carui apa era vestita pentru proprietatile ei tamaduitoare si l-a facut pe imparatul Leon Tracul (secolul al V-lea) sa construiasca acolo o biserica inchinata Maicii Domnului. Multi se duceau la izvor pentru a fi vindecati.

Prototipul descris de Dionisie si de Kontoglou nu este potrivit din doua motive. Primul este acela ca se pune accent pe apa materiala, fizica, mai mult decat pe apa vie a Duhului Sfant pe care a adus-o Hristos. Al doilea motiv este acela ca prototipul este nejustificat de complex, distrage atentia de la esential. Complexitatea nejustificata este straina traditiei iconografice a spiritualitatii bizantine. Inscriptia icoanei este: „Maica Domnului Izvorul tamaduirii”. In partea superioara a icoanei apare prima parte a inscriptiei; langa bratele sau umerii Maicii Domnului, a doua parte.

Constantine Kavarnos
sursa: http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/izvorul-tamaduirii/izvorul-tamaduirii-iconografie-88697.html

Anunțuri

2 răspunsuri la „Izvorul Tămăduirii

  1. Pingback: BAKINGĂM VERSUS “GOAGĂL” ŞI “SUCCESURI” | Madi şi Onu Blog·

  2. Pingback: Rhema Marvanne – Tatăl nostru « Gabriela Elena·

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s