E încurajarea cerşitului act de milostenie?

Soare cu dinţi.
Ies din biserică şi aud o cerşetoare cum îl blestemă pe unul care nu i-a dat probabil nici un bănuţ.
– Ce să fac, ridică din umeri omul?
Chiar aşa, cum să nu-i dea şi ei mai ales când celorlaţi ce au dat buzna pe el le-a dat fiecăruia câte-un bănuţ? Poate nu mai avea omul, dar cum iese aşa fără bani din casă, nu era vorba că e perioada când musai să faci acte de milostenie? Şi oricât de nedusă la biserică şi certată cu sfinţii ar fi, cerşetoarea ştie că aici e locul şi perioada cea mai bună când „darul ei oratoric” îi poate aduce beneficiu. Revoltător. Are şi ea dreptul ei!!!

Cu banii mei ?
de Ion Pribeagu
( sursa: http://ionpribeagu.blogspot.com/search?updated-max=2010-10-20T11:25:00-07:00&max-results=7&start=7&by-date=false )

De la domnul Katz bancherul
Cerşetorul Moise Floi
Căpăta – ca o ofrandă
Zece lire în orice joi. Cum intră numai pe uşe
Casieru-în mod intim
Îi da zece lire în mînă
Şi-i spunea discret: poftim!
Da-ntr-o joi, venind la bancă
Casierul supărat
Nu i-a spus nimic şi-n grabă
Numai cinci lire i-a dat.
Floi îi numără şi rece
A întrebat ca un milog:
– Totdeauna mi-a dat zece
De ce astăzi cinci mă rog?
– Pentru că-şi mărită fata,
Domnul Katz cu socoteală,
A dat ordin să reducem
Orice fel de cheltuială.
– Îşi mărită fata?
Domnul verse-şi haru-asupra ei!
Înţeleg să şi-o mărite
Dar de ce cu banii mei?

13 răspunsuri la „E încurajarea cerşitului act de milostenie?

  1. Mai era şi varianta cu şeful vameşilor care întreba tot aşa oripilat când unul din contribuabili a înjumătăţit „raţia” pe motiv că-şi face casă:”Bine, mă, dar îşi face casă din banii noştrii?”

    • 😆
      Aşa-i, singura diferenţă era că vameşul probabil nu era un milog oarecare, ci cu aerul unuia de o „oarecare valoare” credea probabil că „impunea şi respect”.

      • Dorule, aşa privite lucrurile, se acceptă, că doar care să fie diferenţa valorii morale între corupţi şi cei care doresc să trăiască doar din milogeală şi furt ? Subliniez cuvântul -doresc, pentru că oameni săraci care efectiv nu au nici o scăpare din situaţia în care se află sunt destui, dar ăştia nu te înjură când nu ai ce să le oferi.

  2. Maria,
    Cerşitul e o artă, nonverbală uneori,persuasivă prin detaşare.
    În dreptul unei biserici, am dat unei Doamne, 10 lei. Mi-a mulţumit, restituindu-mi-i, scuzându-se că mi-a inspirat actul cerşitului.
    Se gândea, abătută, că terminase pensia, şi nu ştia ce va face.
    Ce-ar fi de comentat?
    Madi şi Onu

    • Înţeleg situaţia Onu, limbajul trupului e mai greu de descifrat, iar grijile zilei sunt din ce în ce mai grele pentru tot mai mulţi cetăţeni.
      Dar eu făceam referire la o anumită categorie de cerşetori cărora oricât le-ai da, dacă ar avea ocazia să se aleagă cu încă ceva dându-ţi în cap în secunda 2, n-ar sta pe gânduri, dar dacă le ceri să facă curat în faţa blocului, contra cost, te înjură şi fug de muncă ca de „dracu gol”.
      Aceştia nu prea seamănă cu personajul biblic Lazăr (din parabola bogatului și a lui Lazăr -Evanghelia după Luca, 16).

      • Madi şi Onu, tocmai asta era întrebarea. Ce facem încurajăm cerşitul sau ar trebui să căutăm o altă soluţie pentru a-i ajuta?
        Nici eu nu emit sentinţe, dar pt. că din păcate sistemul de asistenţă socială nu face faţă la numărul tot mai mare de cazuri sociale , mă întreb şi eu dacă e bine să încurajăm cerşitul, sau să tratăm cu indiferenţă acest fenomen, sau poate nici una dintre aceste modalităţi nu e corectă?

  3. In limba greacă „aghios” înseamnă sfinţire. Decat prea mult zel pentru interesele proprii, uitand scopul, mult mai bine ar fi daca fiecare ar avea grija de ceilalti.

  4. Pingback: Lecţia de patriotism « • Gabriela Elena •·

  5. Eu bani nu le mai dau. Dacă pot, le dau ceva de mâncare, dar bani nu, pentru că știu ce fac majoritatea dintre ei cu ei.
    Și mai e ceva: tinerilor iarăși nu le dau, pentru că mulți dintre ei sunt mai apți de muncă decât mine.

Lasă un răspuns

