la Boboteaza

Agheasma mare se savarseste la Boboteaza, in amintirea botezarii Domnului de catre Ioan in Iordan.

   Se spune Agheasma mare, pentru ca apa de la Boboteaza are o putere deosebita, fiind sfintita printr-o dubla epicleza(epicleza=rugaciunea de invocare a Sfantului Duh si coborarea Acestuia asupra materiei, pentru transfigurarea ei, a omului si a intregii creatii, de fapt, rugaciunea epiclezei este adresata lui Dumnezeu  Cel in Treime slavit, adica lui Dumnezeu privit in unitatea Fiintei Sale) iar sfintirea are loc in insasi ziua in care Domnul nostru Iisus Hristos a sfintit apele, prin botezul Sau in apa Iordanului. De aceea, si slujba Agheasmei mari este mai dezvoltata si mai solemna ca la Agheasma mica, iar cantarile si rugaciunile din cursul ei pomenesc si proslavesc indeosebi Botezul Domnului in apele Iordanului.
In ziua ajunului Bobotezei, sfintirea apei se face de obicei chiar in biserica (in pronaos), dimineata, dupa Utrenie, cu mai putina solemnitate, fiindca, dupa unii, ea aminteste atunci de botezul cu care boteza Sfantul Ioan Botezatorul in pustiul Iordanului; in ziua Bobotezei, ea se face dupa Liturghie, in biserica sau in fata bisericii, si aminteste de insusi botezul Mantuitorului in apele Iordanului; de aceea se face de obicei in chip mai solemn, prin iesirea afara din biserica.

Tot în Ajunul Bobotezei, Biserica a rânduit pentru creştini zi de post. Canonul I al Sfântului Teofil al Alexandriei ne anunţă că de Ajunul Bobotezei se ajunează total. Postul Ajunului Bobotezei datează din secolul IV, pe vremea când catehumenii (acele persoane care se pregăteau de botez) ţineau post şi se rugau timp de 40 de zile. După botez, cei încreştinaţi, aveau îngăduinţa să participe pentru prima dată la liturghia credincioşilro şi să se împărtăşească. Creştinii postesc pentru a putea lua cu vrednicie din Agheasma Mare.

In cadrul acestei slujbe speciale de sfintire a apei se citesc trei paremii, toate din prorocia lui Isaia (cap. XXV, 1-10; LV, 1-13 si XII, 3-6), dupa care urmeaza Apostolul (din I Cor. X, 1-4) si Evanghelia (de la Mc. I, 9-12), in care se istoriseste pe scurt evenimentul botezului Domnului. Dupa ectenia mare incepe o mare si frumoasa rugaciune de sfintire a apei, adresata Sfintei Treimi: („Treime mai presus de fire…”) si compusa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului. Cuvintele: „Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale…” le rosteste preotul de trei ori la rand, cu glas mai puternic ca de obicei.

La finalul slujbei preotul slujitor afunda de trei ori crucea si busuiocul in apa cantand troparul Praznicului. „In Iordan botezandu-Te Tu Doamne …”
Efectele Agheasmei mari asupra credinciosilor care sunt de fata sau care se vor stropi si vor gusta din ea le arata insasi randuiala slujbei, indeosebi textul ecteniei si al rugaciunii de sfintire (dupa epicleza), unde preotul se roaga: „Si-i da ei harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului. Fa-o pe dansa izvor de nestricaciune, dar de sfintenie, dezlegare de pacate, vindecare de boli, diavolilor pieire, indepartare a puterilor celor potrivnice, plina de putere ingereasca. Ca toti cei ce se vor stropi si vor gusta dintr-insa sa o aiba spre curatirea sufletelor si a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfintirea caselor si spre tot folosul de trebuinta…”.
De aceea, Agheasma mare se pastreaza nestricata vreme indelungata, ramanand tot asa de proaspata, de curata si de buna la gust, ca si atunci cand a fost scoasa din izvor, fapt pe care il remarca, din vechime, Sfintii Parinti si scriitorii bisericesti.
In casele credinciosilor, agheasma se pastreaza la loc de cinste, in vase (sticle) curate, in care se pune de obicei un fir de busuioc. Credinciosii gusta dintr-insa pe nemancate, in zile de post si ajunare sau la sarbatori mari dupa biserica.

sursa:http://episcopia-ungheni.md/index.php/main/article/6070/ro

Un obicei inedit întâlnit în Maramureşul Istoric este „Metehăii”. Aceştia sunt păpuşi create din cârpe şi îmbrăcate în portul tradiţional şi care în ziua de Bobotează se pun în copaci, în preajma bisericii, astfel încât în ziua de Bobotează să îi vadă tot satul. Aceştia conţin mesaje amuzante adresate fetelor si feciorilor tomnatici.

Anunțuri

4 răspunsuri la „la Boboteaza

  1. Pingback: Queen (13) – The Works « Colţu' cu muzică·

  2. @ Buna dimineata !
    Toate bune si frumoase despre AGHEASMA !!! Cand insa vad la tv cum se calca in picioare LUMEA sa apuce APA SFINTITA, ma cuprind stari contradictorii ………….
    La Multi Ani vizitatoarelor ce poarta numele de IOANA,IONICA
    si vizitatorilor ce poarta numele de ION, IOAN !!!
    Cu stima,
    Aliosa.

    stari contradictorii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s