„Nimeni nu ar rămâne păgân dacă am fi creştini adevăraţi”/Sf. Hrisostom

Crucea, geometric si simbolic vorbind, e semnul întretaierii celor doua planuri, e unirea dintre spiritual si material, e metafora dublei noastre naturi: duhovniceasca si pamânteana. Ea ne rezuma, ne recapituleaza, ne reprezinta grafic si cardinal, ne expune în dubla – paradoxala, perpendiculara, fundamentala – noastra solemna si derizorie situatie de faptura care tine deopotriva de lume si de cer. (pr.Nicolae Steinhardt)

241318106_302fb2fb8e

Sinodul VII ecumenic (Niceea 787), completat de sinodul local din Constantinopol de la 869, formuleazã  oficial doctrina exactã a Bisericii în ceea ce priveste cultul Sfintei Cruci si al sfintelor icoane, precizând cã cinstirea datã icoanelor trebuie sã fie egalã cu cea datã Sfintei Evanghelii si Sfintei Cruci.

Am citit  pe facebook , la http://www.facebook.com/ortodoxpana.lamoarte.9 un articol despre „Cum sa ne facem corect Semnul Sfintei Cruci /Episcopul Alexandrudar „, care Alexandru(?) nu se stie…, acelasi articol a fost preluat pe alte cateva bloguri printre care şi  la http://www.sinaxa.net/abc/2010/08/cum-sa-facem-corect-semnul-sfintei-cruci/, dar aici apartine parintelui Leontie(Preluat de pe Lumea Credinței) (???)

Citez din acest aricol:

„Deci cum ne facem corect semnul Sfintei Cruci?

Trebuie sa ne unim mai întâi primele trei degete ale mâinii drepte, care simbolizeaza Unitatea Sfintei si Nedespartitei Treimi. Celelalte doua degete se aseaza în palma semnificând coborârea Fiului lui Dumnezeu pe pamânt din Cer (cele doua degete semnificând cele doua firi ale lui Hristos). Degetele împreunate ating mai întâi fruntea – pentru a sfinti mintea – apoi buricul – pentru a sfinti simturile, apoi umarul drept si umarul stâng – pentru a sfinti puterea trupului.

Atunci când atingem fruntea spunem “În numele Tatălui”, când atingem buricul “și al Fiului”, iar când atingem umărul drept și apoi pe cel stâng spunem “și al Sfântului Duh”. Nu trebuie să ne grăbim când facem semnul sfintei cruci, sau să facem mai multe cruci, în grabă, și fără a face mișcarea completă, fără evlavie. Faceţi una şi bună decât o mie şi strâmbe, una şi corectă decât o mie şi rele!(…) Daca însa ne oprim cu semnul Sfintei cruci la piept, si nu la buric, atunci crucea pe care o facem apare rasturnata si fara sa vrem transformam Crucea lui Hristos într-o cruce satanista.”(???)

Ei, asta chiar mi-a ridicat semne de întrebare serioase. Cine a propagat această învăţătură ?

Sfinţii Părinţi ne învaţă că  fruntea închipuie cerul, pieptul închipuie pământul,adică  inima, sediul simţirii şi al iubirii, iar umerii/braţele închipuie locul şi semnul puterii, pentru că totdeauna trebuie să lucrăm pentru El.

Nu doresc aici să judecăm aceste practici dife­rite după felul de a ne închina, dar  se impune o lămurire spre a nu cădea în sminteli de tot felul , căci închinarea noastră nu trebuie să degenereze în   simplă obisnuiţă, ci este semnul apartenenţei noastre la Hristos.

Pe Lumea Credinței mai exact la http://www.lumeacredintei.com/sct_6/c_1/yy_2007/art_350/nchinarea_cu_semnul_sfintei_cruci.htm se spune clar “Semnul Sfintei Cruci trebuie făcut cu evla­vie şi frică de Dumnezeu. Degetul mare, arătătorul şi degetul mijlociu ale mâinii drepte se ţin împreunate, simbolizând astfel unitatea Sfintei Treimi: Tatăl şi Fiul şi Duhul Sfânt. Ce­lelalte 2 degete, inelarul şi degetul mic, sunt strânse în centrul palmei, închipuind pe Adam şi Eva plecaţi cu smerenie în faţa lui Dumnezeu. Astfel ţinând degetele, se duce mâna „mai întâi la frunte, apoi la piept, de aici în umărul drept, iar la urmă în umărul stâng”, după cum ne învaţă dumnezeiescul Hrisostom.”

Puteţi urmări şi pe http://catehism.ortodoxiatinerilor.ro/?p=408 “semnul sfintei cruci, astfel: când zicem: «în numele Tatălui…» ne însemnăm pe frunte; când zicem: “Şi al Fiului” ne însemnăm pe piept; când zicem: «Şi al Sfântului Duh», ne însemnăm pe umărul drept întâi şi apoi pe cel stâng; şi încheiem zicând: «Amin».”
Pe http://www.crestinortodox.ro/religie/de-ne-facem-semnul-sfintei-cruci-124899.html se spune: “impreunam mai intai cele 3 degete mari ale mainii drepte, strangandu-le pe cele doua mai mici in dreptul palmei, si dupa aceea aducand cele 3 degete impreunate la frunte, spunem: In numele Tatalui, apoi, pogorandu-le la piept, spunem: si al Fiului apoi atingand umarul drept si pe cel stang spunem: si al Sfantului Duh adaugand apoi cuvantul: Amin !” Tot pe http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/inaltarea-sfintei-cruci/sfanta-cruce-dreapta-invatatura-despre-cinstirea-sfintei-cruci-69630.html aflăm că : “Talcuind miscarile mainii, pentru desenarea semnului sfintei cruci, pe fata noastra, Sfintii Parinti spun ca fruntea inchipuie cerul, pieptul inchipuie pamantul, iar umerii inchipuie locul si semnul puterii. Sfantul Ambrozie (339-397), episcop al Milanului, vorbind despre semnul sfintei cruci, spune: “Ne insemnam fruntea – socotita sediul cugetarii (gandirii) – pentru ca totdeauna trebuie sa marturisim pe Iisus Hristos (sa ne gandim la El); inima – sediul iubirii – pentru ca totdeauna trebuie sa-L iubim); bratele (umerii) pentru ca totdeauna trebuie sa lucram pentru El”
Pe http://www.doxologia.ro/consiliere/semnul-sfintei-cruci-2012-03-11-213543 găsim răspunsul părintelui I. Istrati: “la frunte adică la sediul raţiunii, la creier şi la minte, apoi la piept, adică la inimă, sediul simţirii şi al iubirii, iar la cei doi umeri, ca sedii ale lucrării noastre iubitoare simbolizate prin mâini. Nu există un simbolism teologic al buricului.”

La Botez şi îndeosebi la ungerea cu Sfântul Mir se însemnează toate simţurile şi încheieturile, rostindu-se: „Pecetea darului Sfântului Duh”; a Sfântului Duh care-L pecetluieşte pe Hristos în noi, viata, crucea şi învierea Sa. „Pune-mă ca o pecete pe inimă” invocă sufletul în Cintarea Cintarilor (VIII, 6).

Să nu transformăm inchinarea noastră  în forme goale, uscate, fără viaţă; -vedeţi pilda smochinul uscat  (Matei XXI. 19) Rugăciunea, închinarea, nu au sens şi putere dacă nu trec în interiorul conştiintei, în minte, în inimă.

Desi articolul cu pricina a apărut cu câţiva ani în urmă pe virtual, am semnalat acest aspect pe blogurile ortodoxe pe care am văzut preluat acel articol(care ne lasă să înţelegem că transformăm Crucea lui Hristos într-o cruce satanistă dacă nu ducem semnul Sfintei cruci până la buric), în speranţa că vor şterge articolul sau vor preciza sursa exactă, dar din păcate nu s-a întâmplat aşa.  Regretabil însă întâlnim din ce în ce mai des tot felul de inovaţii „în materie de credinţă” , mai ales când „teologhisim”*  fiecare după bunul nostru plac şi opinie personală. (* termenul teologhisim aparţine lui Petre Ţuţea).

Închei prin cuvântul de învăţătură al Parintelui Constantin Galeriu

Dar, in sfarsit, sa amintim acum putin si despre semnul insusi al crucii si despre marturia pe care o da crestinul prin ea. – Stim ca semnul sfintei cruci se face astfel: impreunam primele trei degete ale miinii drepte, iar celelalte doua le lipim de podul palmei; si asa, cu varful celor trei degete unite ne insemnam la frunte, la piept, pe umarul drept si pe cel sting. Semnul il facem insa rostind deodata cu el: in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, amin; si anume: cand zicem „in numele Tatalui”, ne insemnam la frunte; cand zicem „si al Fiului, ne insemnam la piept; cand zicem „si al Sfantului Duh”, ne insemnam umarul drept si apoi cel sting, incheind cu „Amin”.

Savirsit astfel, se poate spune ca semnul crucii concentreaza in el esenta credintei noastre, „este oarecum o invatatura pe scurt a legii crestine”. Intr-adevar, prin cuvinte marturisim: credinta in Sfanta Treime care este invatatura noastra fundamentala; iar prin semn, mantuirea daruita in Iisus Hristos. Treimea si crucea lumineaza intre orizontul vietii crestine. -„Facandu-mi dimineata semnul sfintei cruci, spunea un credincios preotului lui, simt ca imi marturisesc ceea ce este esential in credinta noastra ortodoxa si ma simt prins in Hristos, in Biserica Lui ca mladita in vita.”

Aceasta o simte fiecare crestin drept-maritor, fie facandu-si semnul crucii, fie cand se inchina in fata chipului ei. Simte legatura lui cu Hristos; simte ca prin Duhul Sfint se impartaseste din viata, din lumina si din iubirea lui Dumnezeu, care in marea-i iubire de lume ne-a daruit pe Unul-Nascut Fiul Sau… (Ioan III, 16); simte surparea distantei, a despartirii de Dumnezeu provocata de pacat si impacarea prin Cel ce „ne-a impacat prin cruce” (Efes. II, 16); simte credinciosul cu o nadejde vie ca in el insusi, incepind de la botez, de la „nasterea lui cea din apa si din duh” si prin vointa statornica de a crucifica pacatul, egocentrismul, acesta se biruie. „Cei ce sunt ai lui Hristos Iisus si-au rastignit trupul impreuna cu patimile si cu poftele” (Gal. V, 24); si se simte totdeauna intarit, pazit de cel rau, prin acest semn, dupa cum si cinta Biserica; „Doamne, arma asupra diavolului, crucea Ta o ai dat noua”; se simte tot mai mult partas Duhului crucii lui Hristos, innoirii prin ea ca o arvuna a invierii, si indemnat sa iubeasca si el cu iubirea lui Hristos, in chipul Lui: si inaltandu-se catre Dumnezeu si daruindu-se imbratisind pe semeni, lumea, asa cum imbratiseaza bratele crucii.

Si toate aceste daruri si puteri le simte venind din partea crucii lui Hristos care o sfinteste pe a noastra, asa cum se si roaga Biserica la sfintirea chipului crucii: „Cauta cu milostivire Doamne spre acest semn al crucii pe care credinciosii robii Tai, din osirdie si din credinta cea tare si dragostea cea catre Tine, au facut-o spre insemnarea biruintei Fiului Tau… Binecuvinteaza-o si o sfinteste pe ea, si o umple de puterea si binecuvintarea lemnului celuia, pe care a fost pironit prea Sfantul trup alDomnului nostru Iisus Hristos, Unul-Nascut Fiul Tau, prin care puterea diavolului s-a calcat, si noi pamantenii slobozenie am dobandit si vietii ne-am invrednicit„. (http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/duminica-sfintei-cruci/sfanta-cruce-cinstirea-sfintei-cruci-70174.html)

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s