urma de cerc

DSCN0928 DSCN0929

Badea Gheorghe merge cu gloaba la targ.
– Cum trage calul asta la caruta, bade?
– D’apoi, nu prea trage.
– Da’ la plug, trage?
– Nu prea.
– O fi bun de calareala.
– N-as crede.
– Pai, atunci de ce l-ai adus sa-l vinzi?
– Nu l-am adus sa-l vand.
– Da’ ce pacatele mele vrei sa faci cu el?
– Vreau sa-l fac de rusine…

Badea Ion vrea sa isi vanda calul la targ.
– Cu cat dai calul bade ?
– Cu 5 milioane
– Ii cam scump.
– Ii scump, da’i un cal fain.
– Ii fain, da’ sa stii ca mie mi se pare ca-i orb.
– Nu crez.
– Hai sa-l probam.
Dau ei drumul calului, care o ia la fuga si nimereste, din goana, cu capul drept intr-un copac.
-No, zisu-ti-am ca-i orb?
– Drept ii, da’ ai vazut ce curajos ii ?

Ori că te lauzi cu calul tău, ori că vrei să-l faci de rusine problema e că vrei să te scapi de el. De câte ori nu vrea omul să se scape de calul său doar pentru că îi aminteşte neîncetat de jugul de care nu mai poate să scape? Că ce altceva ştie un cal să facă, decât să tragă în jug,  ca mai odinioară boii (vezi “Car cu boi”, a lui Grigorescu)

De ce ii zice oare”cai putere” şi nu „boi putere”? S-or fi învârtit boii prea mult în cerc şi au ameţit, ori li se trage de când au rupt „jugu’n tri”, impenetrabilul cerc denumit  şi «falanga» prin care boii moscaţi http://www.zooland.ro/Boul_moscat-5507.html îşi apărau viţeii să fi fost spart de lupi şi să nu fi lăsat urmă de viţel în putere? Habar n-am , cert e că azi tot calului îi asociem puterea de tracţiune şi nu boului.

Mai sunt şi caii dresaţi  https://www.facebook.com/echitatie.curtuiusumare, dar aceştia nu-s de vânzare şi dacă sunt, nu-i pentru că vrei să te scapi de ei. Deşi se învârt în cerc în ţarcul lor şi să lase doar urme de cerc, aceştia sunt asociaţi cu un sport rezervat doar aristocrației şi nu jugului.

Aşadar fără urmă de cerc, calul nu poate fi socotit perfect, doar puternic, dar pentru tras în jug şi jugul omului nu-i place. Aşa că se va descotorosi de el în secunda doi după ce a dat de avantajul mai multor „cai putere”.

*Articolul urme de cerc l-am scris in cadrul psilunelilor.

9 răspunsuri la „urma de cerc

    • nu generalizez, mai cu seamă când e vorba de mine, mda şi de încă doi, trei pe care îi ştiu eu, dar în rest….
      hai că glumeam, nu mă lua în serios
      o seară faină îţi doresc Adriana

  1. Pingback: Urmă de cer(c) | Alma Nahe·

    • Doar la calutii de mare nu credeam ca se ajunge 😀 , dar venind pe drum, in fata mea era remorca aceasta pe care se transporta calul si m-a amuzat teribil numarul de inmatriculare . Ei, de aici cum am ajuns la „urme de cerc” nici eu nu stiu 😀 , draga mea

  2. Omul si calul au fost mereu doua cercuri concentrice. Cateodata, omul a renuntat la calul sau, socotindu-l prea putin, prea imperfect pentru a se folosi de el. Dar omul si calul au fost mereu o pereche minunata traversand veacurile istoriei.

  3. Frumoase povestile tale!
    Cat va fi lumea… jug va fi… fie el de matase sau din fiare! Ce se schimba e doar… imaginea! Si cred ca asa trebuie sa fie!
    Restul e iluzie! Din nefericire!

Lasă un răspuns

