Despre Icoana Răstignirii Domnului

 

Reprezentări ale Crucii lui Hristos sunt cunoscute încă din prima eră creștină. La început se făceau reprezentări decorative ale Crucii (fără Cel răstignit) în absidele catacombelor și mai apoi ale bisericilor. Pe la sfârșitul secolului al IV-lea, Prudentius a vorbit despre o scenă a Răstignirii într-unul din poemele sale. La British Museum  se află o compoziție bine dezvoltată a Răstignirii, zugrăvită pe un os de fildeș, reprezentare ce este datată în secolul al V-lea. În secolul următor găsim aceeași scenă pe ușa din lemn de chiparos a Basilica Sata Sabina din Roma.

Reprezentări ale Crucii lui Hristos sunt cunoscute încă din prima eră creștină. La început se făceau reprezentări decorative ale Crucii (fără Cel răstignit) în absidele catacombelor și mai apoi ale bisericilor. Pe la sfârșitul secolului al IV-lea, Prudentius a vorbit despre o scenă a Răstignirii într-unul din poemele sale. La British Museum  se află o compoziție bine dezvoltată a Răstignirii, zugrăvită pe un os de fildeș, reprezentare ce este datată în secolul al V-lea. În secolul următor găsim aceeași scenă pe ușa din lemn de chiparos a Basilica Sata Sabina din Roma.

Iconografia bizantină s-a dezvoltat completând relatarea Sfântului Ioan cu elemente împrumutate din Evangheliile sinoptice: sfintele femei în spatele Fecioarei Maria, sutașul cu soldații, fariseii și mulțimea din spatele lui Ioan. Hristos era zugrăvit îmbrăcat într-un colobium, încă viu, cu ochii deschiși, stând drept pe Cruce.

În secolul al XI-lea imaginea lui Hristos îmbrăcat și viu pe Cruce a fost înlocuită în Bizanț, cu Hristos dezbrăcat și mort, cu capul plecat și trupul frânt. Împotriva acestor reprezentări din Constantinopol au protestat cu vehemență reprezentanții papei Leon al IX-lea în 1054. Bizanțul a creat un tip de răstignire clasic prin simțul proporției, căutând sobrietatea și înlăturând din persoanele de la picioarele Crucii, limitându-se la esențial: Maica Domnului și Sfântul Ioan, însoțiți uneori de o femeie sfântă sau de sutaș.

Hristos este reprezentat gol, doar cu o pânză care îi acoperă şoldurile. Curbura trupului spre dreapta, capul aplecat şi ochii închişi indică moartea Celui Răstignit. Faţa Lui, întoarsă spre Maria, păstrează o expresie gravă a măreţiei în suferinţă, expresie care ne duce mai degrabă cu gândul la somn: trupul lui Dumnezeu-Omul rămâne după moarte nestricăcios.

 

Biruinţa asupra morţii este simbolizată printr-o peșteră care se deschide la piciorul Crucii, sub vârful pietros al Golgotei, piatra care a crăpat în momentul morţii lui Hristos, pentru a lăsa să iasă la iveală un craniu. Este căpățâna lui Adam care, conform tradiției ar fi fost îngropat sub Golgota – „locul Căpăţânii” (In. 19,17). Tradiţia iconografică a preluat acest detaliu, provenit din izvoare apocrife, este pentru că evidențiază înţelesul dogmatic al icoanei Răstignirii: mântuirea primului Adam prin sângele lui Hristos, Adam Cel Nou, Care S-a făcut om ca să mântuiască neamul omenesc.

Crucea are opt extremităţi – formă corespunzătoare unei foarte vechi tradiţii, considerate cea mai autentică atât în Răsărit, cât şi în Apus. Partea de sus a Crucii corespunde cu inscripţia care indică acuzaţia INRI (Iisus Hristos Împăratul Iudeilor).  Partea de jos a Crucii este un suport pentru picioare (un suppedaneum), pe care au fost bătute în două cuie picioarele lui Hristos. Suppedaneum-ul crucifixurilor şi cel din icoanele ruseşti ale Răstignirii este de obicei oblic. Această înclinare a stinghiei de jos a Crucii, în sus, spre dreapta lui Hristos, şi în jos, la stânga Lui, capătă sens simbolic: îndreptarea tâlharului celui bun si condamnarea celui rău.

Fundalul arhitectural din spatele Crucii reprezintă zidul Ierusalimului. Acesta se găseşte deja pe uşa Bisericii Santa Sabina (secolul al Vl-lea). Detaliul acesta exprima adevărul cum că Hristos a fost răstignit înafara cetății, dar, în acelaşi timp, exprimă o concepţie spirituală: aşa cum Hristos a pătimit în afara porţii Ierusalimului, tot aşa creştinii trebuie să-L urmeze şi să meargă „în afara zidurilor”, pentru a-L descoperi. Partea de sus a Crucii, cu braţele întinse ale lui Hristos, se profilează pe fundalul cerului. Răstignirea la loc deschis arată semnificaţia cosmică a morţii lui Hristos, care „a curătat cerul” şi a eliberat întregul univers de sub stăpânirea demonilor.

  

În partea de sus este reprezentat soarele cu negru, iar luna este zugrăvită roșie ca sângele. Eclipsa de soare de la răstignirea lui Hristos este descrisă în Evanghelii, dar Sfântul Petru, citând o profeție de la Ioil („Soarele se va întuneca şi luna va fi roşie ca sângele” Ioil 3, 4;), afirmă că a avut loc o eclipsa de lună (Fa. 2, 20).

Maica Domnului, însoţită de o sfântă femeie, se află în dreapta lui Hristos. Stă dreaptă, trăgându-şi mantia peste umeri cu un gest al mâinii stângi, în timp ce dreapta şi-o ridică spre Hristos. Faţa exprimă durere stăpânită, dominată de credinţă puternică.

Atitudinea Sfântului Ioan, aplecat înainte, exprimă nelinişte şi un fel de cutremur: ţine mâna stângă întinsă spre Cruce, în timp ce cu dreapta parcă ar vrea să-şi închidă ochii în faţa priveliştii morţii Stăpânului său. Sfânta femeie şi sutaşul (fără aureole) stau în spatele Maicii şi al ucenicului. Femeia are trăsăturile contractate de durere, cu mâna stângă pe obraz, într-un gest de lamentaţie. Sutaşul – un om cu barbă, purtând mahramă – priveşte pe Cel Răstignit şi Ii mărturiseşte Dumnezeirea, ducandu-şi mâna dreaptă la frunte, ca şi cum ar vrea să se închine: degetele sunt îndoite într-un gest ritual de binecuvântare.

sursa: http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/documentar/icoana-rastignirii-domnului

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s